keskiviikko 16. tammikuuta 2008

Ajelua

Torstai 6.12.2007

Heräilimme puolen kahdeksan maissa ja lähdimme ennen yhdeksää tavaroinemme liikkeelle. Etsimme läheisen autovuokraamon ja kävimme hakemassa automme. Ensin piti katsella vähän papereita, tarkastaa auto ja sitten pääsimme matkaan. Päätimme olla ottamatta vakuutusta, koska niin saimme auton puolet halvemmalla. Päätimme ottaa riskin ja ajaa hyvin varovasti. Ajoimme aluksi melk0o suoraan Townsvilleen, joka on rannikolla n. 350 km Cairnsista etelään. Pidimme vaan pari vessataukoa ja vaihtelimme kuskia. Ajaminen sujui paljon paremmin jo kuin viimeksi Melbournessa. Nyt meillä tosin oli automaattivaihteinen auto alla (melko uusi harmaa Toyota Corolla). Alussa monet tietyöt vähän hidastivat matkaa, mutta myöhemmin se alkoi joutua nopeammin. Ajoimme vihreiden kumpuilevien maisemien halki. Banaani- ja sokeriruokoviljelmiä oli paljon, samoin rantoja meren puolella ja jokia ja putouksia metsän puolella. Ajoimme useamman pikkuruisen kaupungin läpi.

Townsville oli vähän isompi kaupunki. Ajoimme aika säkällä rannalle, jonne halusimme. Sielläkin oli sellainen laguuni/uima-allas, vähän kuin Cairnsissa, tosin se oli valitettavasti suljettu. Uimme sitten läheisellä rannalla. Siellä oli verkolla erotettu uima-alue, joten siinä pystyi turvallisesti uimaan meduusoista huolimatta. Söimme rantakahvilassa myös lounaan uimisen jälkeen. Vähän myöhemmin lyhyen ajamisen jälkeen pysähdyimme vielä kahville/jätskille ja kauppaan. Townsvillestä ajoimme melko suoraan Airlie Beachille, jonne oli matkaa vajaa 300 km. Pidimme yhden tankkaus-/wc-tauon matkalla.

Ajellessamme se eilinen matkatoimiston mies soitti meille ja kertoi, että oli tapahtunut erehdys, eikä siellä veneellä olisikaan kahta paikkaa jäljellä! Hän kuitenkin pitkän yrittämisen jälkeen löysi meille uudet paikat! Airlie beachillä kävimme ensin sen risteilyn toimistolla, mutta se oli jo kiinni. Myös hostellin respa oli kiinni. Check-in piti hoitaa hostellin yhteydessä olevassa baarissa. Emme sitten sen takia saaneet lakanoita emmekä astioita. Homma tuntui muutenkin pelaavan vähän tahmeasti. Välissä piti käydä rahaakin nostamassa, kun ei ollut tarpeeksi. Lopulta pääsimme huoneeseen. Olimme eri huoneissa ensin, mutta Maria siirtyi mun huoneeseen, kun huomasin siellä olevan 4 tyhjää paikkaa.

Majoittautumisen jälkeen lähdimme ulos. Kävelimme pääkadulla. Kävimme ostamassa kaupasta iltapalaa ja söimme rannalla. Kävelimme rantaa pitkin. Myös Airlie Beachillä on sellainen uima-allasalue rannassa (laguuni). Se oli tosi kivan näköinen, samoin kuin koko ranta ja puistoalue rannassa. Airlie beach oli aika pieni paikka; oikeastaan yksi pieni kadunpätkä ja ranta. Paikka on kuitenkin sitäkin vilkkaampi; katu on täynnä baareja, ravintoloita, kauppoja, hostelleja ym. Se on oikein kunnon menomesta, bilepaikka. Kierroksemme jälkeen palasimme hostellille nukkumaan. Ilma oli tänään kaunis ja aurinkoinen.