keskiviikko 16. tammikuuta 2008

Cairnsiin

Tiistai 4.12.2007

Olin perillä Cairnsissa kymmenen jälkeen. Kentällä tapasin Marian. Otimme taksin hostellille, veimme tavarat sisään, suunnittelimme vähän päivän ohjelmaa ja vaihdoimme vaatteet. Sitten lähdimme ulos saman tien. Menimme ensin läheiseen ostoskeskukseen, joka oli melko iso ja jossa kaikki kaupungin kaupat tuntuivat olevan. Kävimme ostamassa evästä ja muutamassa muussa kaupassa myös. Sitten pyörimme vähän keskustassa, jossa oli paljon ravintoloita ja kahviloita, matkatoimistoja ja pienempiä kauppoja. Keskustan kävelykatu oli ihan jees. Cairns oli ihan mukava pieni kaupunki (muutama kymmenen tuhatta asukasta) koillisrannikolla. Kaupungissa on paljon turisteja ja tunnelma rento. Päänähtävyys on tietysti Suuri valliriutta (Great barrier reef), mutta kaupungin ympäristössä on myös paljon muuta nähtävää. Mekin menisimme seuraavana päivänä riutalle snorklaamaan. Muita juttuja ei olisi valitettavasti aikaa kokeilla. Tarkoituksena olisi siis ajaa parissa viikossa rannikkoa pitkin Cairnsista alas Sydneyyn ja tehdä kaikkea kivaa matkalla. Matkaa tulisi kertymään lähes 3000 km.

Keskustasta päädyimme rantaan. Rannassa oli kiva rantakatu. Kävelykadun päädyn lähellä oli sellainen ihana (keinotekoinen) laguuni. Eli siis siinä oli melko iso uima-allas, hiekkaa, nurmikkoa, piknik-pöytiä, vessat, suihkut ja vastaavaa. Eli sellainen mukava ajanviettopaikka. Ja kaikki ihan rannassa, siitä pystyi merelle katselemaan. Ja altaassa tietysti pystyi uimaan turvallisesti, toisin kuin meressä. Vietimme siellä pari tuntia uiden, aurinkoa ottaen ja reissusuunnitelmia laatien. Ilma oli aurinkoinen, myöhemmin muutama pilvikin kerääntyi taivaalle, ja lämmin. Läheskään niin kuuma ei ollut kuin Alicessa tai Darwinissa, eron huomasi selvästi. Siellä kun oli ollut koko ajan sellaiset 35-40 astetta. Nyt Cairnsissa oli ehkä 30 tai aavistuksen alle. Lämmin toki oli, mutta eron huomasi selvästi.

Uimisen ja makailun jälkeen lähdimme kävelemään rannassa olevaa kävelytietä pitkin (ja takaisin). Siinä meni sellainen kiva kävelytie, alue oli sellaista puistoa, jossa oli kaikennäköistä; leikkipuistoa, skeittirataa, lentiskenttiä, piknikalueita jne. Tulimme kävelleeksi vielä useamman kilometrin. Laguunille palattuamme kävelimme vielä kaupungin läpi ja kävimme nappaamassa muutamia esitteitä matkatoimistoista, koska meidän pitäisi varata reissut Whitsundaysille ja Fraserille. Sitten kävelimme kaupan kautta hostellille. Ilta meni siellä altaalla uidessa, suihkussa, ruokaa tehdessä ja syödessä, pyykkiä pestessä, netissä käydessä, esitteitä selaillessa…